Formule 1 regels in detail
Deze week zal de ontknoping van het Formule 1 seizoen plaatsvinden. Onze nationale race held Max verstappen en 7-voudig wereldkampioen, race legende, Lewis Hamilton nemen het nog één keer tegen elkaar op. In punten staan we exact gelijk, in overwinningen dit seizoen een nipte voorsprong voor Verstappen. Voor de neutrale Formule 1 fan is dit al een memorabel seizoen geweest, en het toetje kan alleen nog maar knallen.
Nu heeft Formule 1 een heel dik regelboek. Van afspraken over hoe een auto er moet en mag uitzien tot het vervangen van onderdelen, gewicht van de auto, etc. Dit zijn veelal basisregels om aan te moeten voldoen om deel te nemen. Maar ook op de baan zijn er verschillende regels die tijdens een race gelden. De regels worden in de formule 1 door de sportbond FIA ook regelmatig bijgeschaafd. Wil je de volgende race de laatste regels bij de hand hebben, kijk dan hier voor de december versie van de Formule 1 regels.
Regeltjes formule 1
Hoe spannender het wordt, hoe meer de rijders de grens opzoeken. Als als de grens wordt gevonden dan zijn daar meestal regeltjes. Die regels zijn er natuurlijk niet zomaar, maar die zijn er om de sport zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. De laatste race was er wat gemopper en commentaar van met name Verstappen. ‘Ze moeten ons gewoon laten racen’… Hij hekelde de straffen die werden uitgedeeld voor het verlaten van de baan en voordeel te behalen, of tijdstraffen die er zijn als men elkaar in de weg zit. Deels heeft Max natuurlijk een punt. Het is een race, gaat om de strijd. Een schouderduwtje, even vastpakken, net binnen het toelaatbare. Topsporters zoeken altijd de grens op en in formule 1 is het sowieso al de sport om de grenzen van de baan op te zoeken.
Track limits F1
Waar zal op gelet worden tijdens de laatste race. En in hoeverre geeft de wedstrijdleiding meer of minder ruimte voor een eerlijke titelstrijd? Een aantal regels die ongetwijfeld aan de pas zullen komen zijn de volgende:
Track limit – Er worden vooraf aan elke race een aantal punten bepaald waar je de baan niet mag verlaten. Meestal zijn dit plekken waar je voordeel kunt behalen als je de uitloop benut. Gebeurt dit in en race, dan krijg je waarschuwingen en daarna mogelijk een tijdstraf. Het zal interessant zijn of de rijders hier de grens opzoeken en hoe snel de wedstrijdleiding ingrijpt.
Leaving the track and gaining an advantage – Dit is vrij vertaald: De baan verlaten om voordeel te behalen. Oftewel, je mag niet afsnijden. Dit is soms wat lastiger te beoordelen als 2 auto’s een beetje van de baan gaan om dat ze tegen elkaar racen. Wie is het meest schuldig, wie krijgt er straf. Als iemand voordeel heeft gekregen door de baan te verlaten wordt meestal direct verzocht de plek terug te geven aan de directe tegenstander waar voordeel uit is behaald. Doe je dit niet, dan dreigt een tijdstraf.
Safety car of Virtual Safety car – Als er een ongeluk plaatsvindt op de baan en de baan niet vrij is van rommel of obstakels, dan komt er een Safety car in de baan om het hele race veld langzamer te laten rijden. Er is wel een verschil tussen een safety car op de baan en een virtual safety ycar. Bij een normale safety car kunnen alle auto’s aansluiten en worden oorspronkelijke gaten tussen auto’s gedicht. Dit is eigenlijk helemaal niet zo’n eerlijke regel, maar maakt de race wel weer spannend. Als het mogelijk is wordt er ook gebruik gemaakt van een Virtual Safety Car. Dit is niets meer en minder dan dat de coureurs zelf een langzamere snelheid moeten aanhouden en dar niet overheen mogen gaan. Ook inhalen is dan verboden. Hoe en wanneer welke safety car gebruikt wordt is gebonden aan weer detailregels. Ernst van het obstakel, hoeveelheid rommel wat opgeruimd moet worden, et cetera. In ernstige gevallen kan er ook een ‘code rood’ ontstaan, waarbij alle deelnemers tijdelijk de race stoppen in de pitstraat.
Dit zijn een aantal voorbeelden van regels die nodig zijn om een formule 1 race van afspraken en eerlijkheid te voorzien. Aan de andere kant zijn het ook momenten waar weer strategisch en tactisch mee kan worden omgegaan, of waar zelfs voordeel uit te halen is. Wat dat betreft blijft Formule 1 een sport van grenzen opzoeken.